Rólunk írták

Diáktudomány 2012

2012-10-10

2012. szeptember. 20. DIÁKTUDOMÁNY - könyvbemutató

A  Miskolci  Egyetem  Tudományos  Diákköri  Tanácsa ünnepi ülésén 2012. szeptember 20-án, mutatták be a DIÁKTUDOMÁNY című könyvet. Az eseményen Dr. Dobróka Mihály, tudományos rektor helyettes, a kötet szerkesztőbizottságának tagja méltatta a munka jelentőségét, majd Jármai Károly professzor, az egyetemi TDT elnöke ajánlotta a jelenlévők figyelmébe a művet. Ezután meghirdették a ME 2012. évi Tudományos Diákköri Konferenciáját.

A könyv amely A Miskolci Egyetemen működő tudományos képzési műhelyek összehangolt minőségi fejlesztése című ( TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0008) projekt keretein belül valósult meg,  egy sorozat része, melyet 2010-ben hozott létre Tudományos Diákköri Tanács, azzal a céllal, hogy lehetőséget adjon az egyetemi hallgatóknak kutatási eredményeik megjelentetésére. A most bemutatásra kerülő könyv azt érzékelteti, hogy az egyetem életének középpontjában a hallgató áll, a hallgató és az ő intellektuális, szakmai fejlődése. A jövő kutatójának adatik meg ezzel az a lehetőség, hogy megmutassa a világnak mi foglalkoztatja.

A bemutatott könyv, több mint 40 írást tartalmaz, amelyeket az egyetem különböző karain tanuló hallgatók készítették.


diáktudomány

Projekt neve: „A Miskolci Egyetemen működő tudományos képzési műhelyek összehangolt minőségi fejlesztése”
Projekt azonosító: TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0008
Kedvezményezett neve és elérhetősége: Miskolci Egyetem, 3515 Miskolc Egyetemváros
Közreműködő szervezet neve és elérhetősége: ESZA Nonprofit Kft. 1134 Budapest, Váci út 45., C. épület telefon: (1) 273-4250

ME Diáktudomány sajtóanyag

2011-07-28

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

Miskolci Egyetem, 2011.06.22.

 

 

 

 

 


Diáktudomány ­– a legkiemelkedőbb kutatások gyűjteménye

Megjelent a Miskolci Egyetem hallgatóinak válogatott kutatási publikációiból álló sorozat, a Diáktudomány újabb kötete. Az évente kiadott kötet összeállítása fontos mutatója az egyetemi tehetséggondozó tevékenységnek, objektív tükre a tudományos diákkör jelentőségének és sikerének. Ezt a lezárult tanév diákköri tevékenységének mérhető eredményei is alátámasztják.

Nanoméretű részecskék előállítása, intelligens villamoshálózat-analizáló műszer tervezése, az emberkereskedelem büntetőjogi megítélése, keresletösztönző gazdaságpolitika, megoldás az árfolyamkockázatra – hosszasan sorolhatók a témák, melyek a Miskolci Egyetem tudományos diákköri munkáinak legkiválóbbjait összefoglaló újabb kiadványában, a Diáktudományban láttak napvilágot.

Az egyetem mind a nyolc kara és intézete képviseltette magát a kötetben, így egyebek mellett a föld- és anyagtudomány, a jog, a gazdaságtudomány éppúgy jelen van, mint például az egészségtudomány.

 

Az aktív diákköri munkát végző hallgatók így bemutathatják munkáikat, kutatásaik eredményét a tudományos közéletnek, maradandó nyomát hagyhatják első tudományos lépéseiknek. Kiváló lehetőség ez kitűnni a tömegessé váló felsőoktatásból, ami a hallgatók későbbi karrierje szempontjából nagyon lényeges.

A tudományos diákköri munka a Miskolci Egyetemen több évtizedes hagyományokra tekint vissza. A diákkörben tevékenykedők tollából évente mintegy 350-400 dolgozat születik az intézményben, s ezek mintegy fele az országos szakmai nyilvánosság elé is kerül. A legutolsó, jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencián a Miskolci Egyetem mintegy 200 dolgozattal képviseltette magát, s a munkák negyede díjazott lett.

A Miskolci Egyetem vezetése és oktatói kiemelten fontos feladatuknak tekintik a tehetséggondozást. A célzott tehetséggondozás egyik hagyományos eszköze a tudományos diákkör, aminek új kiegészítő formája a kutatói aktivitást megalapozó tudományos diákköri verseny ­­­(TDV). E versenyeket a tudományos diákköri munka megújítására 2010-től vezetett be az egyetem: a karok több ilyet is kiírtak hallgatóiknak a tavaszi félévben, ilyen volt egyebek mellett a jogesetmegoldó- vagy az elektromobilkészítő-verseny. A kezdeményezés sikeresnek bizonyult, a tavaszi félévben szinte minden karon eredményes versenyek zajlottak.

A tehetséggondozó programok gyakorlatilag folyamatosak: a tavasz a TDV-k időszaka, lezajlott az OTDK, s a fiatalok már a TDK őszi, házon belüli megmérettetésére készülnek. Nagy sikerrel zajlott az első egyetemi Tehetségnap, és most megjelenik az éves munkát tükröző Diáktudomány.

A TDK és TDV során egyaránt cél a különböző tudományterületek együttműködésének erősítése. A Miskolci Egyetem és az itt tanuló diákok ugyanis abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy csaknem minden tudományterület művelői jelen vannak egy intézményben. Ez lehetőség más tudományterületeken szerzett ismeretek hasznosítására, amire a karközi kutatások kiváló teret biztosítanak.

A kötet „A tudományos utánpótlás-nevelés és a műszaki, informatikai életpálya elismertségének növelése a Miskolci Egyetem stratégiai céljaival összhangban” című, TÁMOP-4.2.3-08/1-2008-0007 számú európai uniós proje­­kt támogatásával látott napvilágot.

További információ, kapcsolat:

Dr. Dabasi Halász Zsuzsanna egyetemi adjunktus, a Miskolci Egyetem Tudományos Diákköri Tanácsának tagja

06 30 / 955 635­­­­4

 

Diáktudomány 2011

2011-07-28

Miskolci Egyetem: Diáktudomány másodszor

Miskolci Egyetem: Diáktudomány másodszor
boon.hu

Miskolc - Megjelent a Miskolci Egyetem hallgatóinak válogatott kutatási publikációiból álló sorozat, a Diáktudomány újabb kötete.

A Miskolci Egyetem hallgatói kiemelkedő tudományos munkáit összefoglaló, uniós támogatással megjelent a Diáktudomány címmmel indult sorozat második kötete, melynek bemutatóját szerdán tartották az egyetemen. Az ezt megelőző sajtótájékoztatón Dobróka Mihály tudományos és nemzetközi rektorhelyettes hangsúlyozta: a kötetben szereplő munkák változatosak és sokszínűek, mint maga a Miskolci Egyetemen folyó képzés.

A rendezvényt megtisztelte Szendrő Péter professzor is, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnöke, a hungarikumnak tekinthető TDK-mozgalom atyja, aki elismerőleg szólt a kiadványról. Mint mondta, az ebben társzerzőként szereplő hallgatók számára rendkívül fontos ez a döntően első publikációs lehetőség. Megemlítette: tíz hazai doktorandusz közül 9 TDK-sként kezdte pályafutását.

ÉM-SzK

Diáktudomány MERT

2011-07-28

Diátudomány RONGO

2011-07-28

Diáktudomány - a sztrájkjogtól a szén-biomasszáig

Közzététel dátuma: 2011 június 23, csütörtök
Publikálásért felelős: rongo.hu
Címkék: Miskolci Egyetem, Diáktudomány, kutatási publikáció, diákkör, tudományos diákkör, OTDK, TDK, TDV, TÁMOP, uniós projekt

Megjelent a Miskolci Egyetem hallgatóinak válogatott kutatási publikációiból álló sorozat, a Diáktudomány újabb kötete.

Az évente kiadott kötet összeállítása fontos mutatója az egyetemi tehetséggondozó tevékenységnek, objektív tükre a tudományos diákkör jelentőségének és sikerének. Ezt a lezárult tanév diákköri tevékenységének mérhető eredményei is alátámasztják.

Nanoméretű részecskék előállítása, intelligens villamoshálózat-analizáló műszer tervezése, az emberkereskedelem büntetőjogi megítélése, keresletösztönző gazdaságpolitika, megoldás az árfolyamkockázatra – hosszasan sorolhatók a témák, melyek a Miskolci Egyetem tudományos diákköri munkáinak legkiválóbbjait összefoglaló újabb kiadványában, a Diáktudományban láttak napvilágot.
Az egyetem mind a nyolc kara és intézete képviseltette magát a kötetben, így egyebek mellett a föld- és anyagtudomány, a jog, a gazdaságtudomány éppúgy jelen van, mint például az egészségtudomány.

Az aktív diákköri munkát végző hallgatók így bemutathatják munkáikat, kutatásaik eredményét a tudományos közéletnek, maradandó nyomát hagyhatják első tudományos lépéseiknek. Kiváló lehetőség ez kitűnni a tömegessé váló felsőoktatásból, ami a hallgatók későbbi karrierje szempontjából nagyon lényeges.

A tudományos diákköri munka a Miskolci Egyetemen több évtizedes hagyományokra tekint vissza. A diákkörben tevékenykedők tollából évente mintegy 350-400 dolgozat születik az intézményben, s ezek mintegy fele az országos szakmai nyilvánosság elé is kerül. A legutolsó, jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencián a Miskolci Egyetem mintegy 200 dolgozattal képviseltette magát, s a munkák negyede díjazott lett.

A Miskolci Egyetem vezetése és oktatói kiemelten fontos feladatuknak tekintik a tehetséggondozást. A célzott tehetséggondozás egyik hagyományos eszköze a tudományos diákkör, aminek új kiegészítő formája a kutatói aktivitást megalapozó tudományos diákköri verseny (TDV). E versenyeket a tudományos diákköri munka megújítására 2010-től vezetett be az egyetem: a karok több ilyet is kiírtak hallgatóiknak a tavaszi félévben, ilyen volt egyebek mellett a jogesetmegoldó- vagy az elektromobilkészítő-verseny. A kezdeményezés sikeresnek bizonyult, a tavaszi félévben szinte minden karon eredményes versenyek zajlottak.

A tehetséggondozó programok gyakorlatilag folyamatosak: a tavasz a TDV-k időszaka, lezajlott az OTDK, s a fiatalok már a TDK őszi, házon belüli megmérettetésére készülnek. Nagy sikerrel zajlott az első egyetemi Tehetségnap, és most megjelenik az éves munkát tükröző Diáktudomány.
A TDK és TDV során egyaránt cél a különböző tudományterületek együttműködésének erősítése. A Miskolci Egyetem és az itt tanuló diákok ugyanis abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy csaknem minden tudományterület művelői jelen vannak egy intézményben. Ez lehetőség más tudományterületeken szerzett ismeretek hasznosítására, amire a karközi kutatások kiváló teret biztosítanak.
A kötet „A tudományos utánpótlás-nevelés és a műszaki, informatikai életpálya elismertségének növelése a Miskolci Egyetem stratégiai céljaival összhangban” című, TÁMOP-4.2.3-08/1-2008-0007 számú európai uniós projekt támogatásával látott napvilágot.

Diáktudomány Espresso

2011-07-28
Diáktudomány ­– a hallgatói karrierút támogatása a Miskolci Egyetemen
Írta: borbasa   

Több mint 50 kutatási publikáció a Miskolci Egyetem 8 karának csaknem 60 hallgatója tollából, melyet több év tanár-diák közös munkája előz meg ­– így summázható számokban a Diáktudomány című kiadvány, melynek bemutatóját június 16-án tartották.

 

A kötet jelentősége nem csupán témabeli sokszínűségében rejlik, hanem a tehetséggondozás napjainkra felértékelődött lehetőségének gyakorlatában, biztosításában is.
Első alkalommal jelenteti meg a Tudományos Diákköri Tanács a hallgatók kutatásainak összefoglalóját, tudományos diákköri munkáját. Az egyetemi tehetséggondozás e formájára egyre nagyobb hangsúly jut napjainkban, hisz a hallgatók egyetemi karriere egyre inkább központi kérdéssé válik a felsőoktatás eltömegesedése okán.
A képzési versenypiac kikényszeríti, hogy egyre többrétű lehetőséget biztosítsanak az intézmények ­– a Miskolci Egyetem élen jár abban, hogy változatos karrierutakat kínáljon hallgatóinak, s a hallgatók tehetségének felismerésére, fejlesztésére egyre nagyobb hangsúlyt fektet. A tehetségekkel való kiemelt törődésnek több formája létezik itt. A hagyományos tananyagközpontú képzésen kívül hallgatói konferenciákkal, külföldi tanulmányutak, szakmai gyakorlatok támogatásával, belföldi gyakornokprogramok szervezésével, szakkollégiumokkal, illetve a doktori iskolák és a klasszikus Tudományos Diákkör működtetésével, meglétével nyújt ma fejlődési lehetőséget az egyetem.

A könyvbemutató a Tudományos Diákkör munkájához kapcsolódik, mely a Miskolci Egyetemen több évtizedes hagyományokra tekint vissza. A célzott tehetséggondozás viszonylag új gyakorlat. A Tudományos Diákköri munka megújítására 2010-től Tudományos Diákköri Versenyt (TDV) vezetett be a Miskolci Egyetem. A kezdeményezés sikeresnek bizonyult, április-májusban szinte minden Karon eredményes versenyek zajlottak.
A TDK és TDV során egyaránt cél a munka interdiszciplinaritásának erősítése. A Miskolci Egyetem és az itt tanuló diákok ugyanis abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy csaknem minden tudományterület művelői jelen vannak az egy intézményben. A tehetséges ember nem szakbarbár, általában igénye van arra, hogy különböző tudományterületeken szerezzen ismereteket, és azt hasznosítsa, beépítse saját tudományos tevékenységébe. Ezt kívánja a jövőben azzal erősíteni a Miskolci Egyetem, hogy ösztönözi hallgatóit a közös, karközi kutatásokban való részvételre.

forrás: www.uni-miskolc.hu

Diáktudomány Royal

2011-07-28
Diáktudomány az ME-n PDF Nyomtat Email
2011 június 22., szerda 12:46

A napjainkra több tekintetben is felértékelődött tehetséggondozás a Miskolci Egyetem hivatásának kiemelt területe. Gazdag és sokszínű programok között új lehetőségeket is kínál e tekintetben az egyetem hallgatóinak, akik a Tudományos Diákköri Versenyek és az OTDK-eredmények mutatói szerint sikerrel élnek is a lehetőségekkel. Ezt tükrözi a Diáktudomány című sorozat második kötetének megjelenése is. A hallgatók kiemelkedő tudományos munkáit összefoglaló kötet bemutatóját június 22-én, szerdán délután tartják.
A bemutató előtt a tanév tudományos diákköri tevékenységének eredményeit, az egyetemi tehetséggondozás főbb programjait is összefoglalja  prof. Dr. Patkó Gyula, az egyetem rektora és prof. Dr. Dobróka Mihály tudományos és nemzetközi rektorhelyettes.
A kötet megjelenése "A tudományos utánpótlás-nevelés és a műszaki, informatikai életpálya elismertségének növelése a Miskolci Egyetem
stratégiai céljaival összhangban" (TÁMOP-4.2.3-08/1-2008-0007) című európai uniós pályázat támogatásával valósult meg.

Diáktudomány Miskolc Online

2011-07-28
DIÁKTUDOMÁNY - kötetbemutató a Miskolci Egyetemen
2010. június 16. 14:00 órától mutatják be a Diáktudomány című kötetet a Miskolci Egyetem Felnőttképzési Regionális Központ TVK-termében. A sportolói jogviszony problémáiról, a nők esélyegyenlőségért folytatott harcáról éppúgy olvashatunk a Miskolci Egyetem tudományos diákköri munkáiból összeállított kiadványban, mint hazánk éghajlat-politikájáról.
DIÁKTUDOMÁNY
A MISKOLCI EGYETEM TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI MUNKÁIBÓL  CÍMŰ  KÖTET BEMUTATÓJA

Időpont: 2010. június 16. 14:00
Helyszín: Miskolci Egyetem Felnőttképzési Regionális Központ TVK-terem

Miskolci Egyetem Felnőttképzési Regionális Központ

A helyszín a Miskolci Egyetem lesz

 

A kötet megjelenése „A tudományos utánpótlás-nevelés és a műszaki, informatikai életpálya elismertségének növelése a Miskolci Egyetem stratégiai céljaival összhangban” (TÁMOP-4.2.3-08/1-2008-0007) című európai uniós pályázat támogatásával valósult meg.

Forrás: miskolc.hu

2010 évi Diáktudomány Kiadvány bemutatása

2011-07-26

Rendhagyó tudományos kötet a hallgatók tollából

Fotó: Minap.hu - Mocsári LászlóFotó: Minap.hu - Mocsári LászlóElső alkalommal jelentet meg összefoglalót a hallgatók tudományos diákköri munkájából az egyetemi Tudományos Diákköri Tanács. A Diáktudomány című kiadvány több mint 50 kutatási publikációt tartalmaz, melyeket az universitas 8 karának csaknem 60 szerzője készített. A kiadványt június 16-án mutatták be a Felnőttképzési Regionális Központban. A kötet megjelenését „A tudományos utánpótlás-nevelés és a műszaki, informatikai életpálya elismertségének növelése a Miskolci Egyetem stratégiai céljaival összhangban” című európai uniós projekt tette lehetővé.





A rendhagyó könyvbemutatón dr. Patkó Gyula rektor megnyitó beszédében mérföldkőnek nevezte a kötet megjelenését, mint a tehetséggondozás egyik látványos eredményét. Ezt követően dr. Dobróka Mihály tudományos és nemzetközi rektorhelyettes ismertette a tehetséggondozás fő területeit: a középiskolától a doktori képzésig. Majd dr. Mang Béla stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes kapott szót, aki bemutatta a tudományos diákköri tevékenységet megújító törekvéseket.

A kötetet dr. Szendrő Péter, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnöke ajánlotta a hallgatóságnak. Fontos értéknek nevezte a tudományos diákköri munka eredményeként megjelenő írásokat, amelyek alkotó műhelymunka eredményeként jöttek létre. A Miskolci Egyetemet kitünő TDK-bázisnak nevezte, olyan intézménynek, ahol mester és tanítványa eredményesen tud együtt dolgozni. A rendezvény zárásaként a kiadványt dr. Gyulai Ákos, a Miskolci Egyetem Tudományos Diákköri Tanácsának elnöke mutatta be a megjelenteknek. Végül Vatamány Bella, a Gazdaságtudományi Kar hallgatója hangsúlyozta a kötet jelentőségét a kötet szerzői nevében.

A tudományos diákköri munka fontosságáról cikk jelent meg a MERT újságban

2011-07-26

Mérlegen a tudomány, a képzés

A tudomány művelésének és a tudás átadásának legfontosabb színterei a felsőoktatási intézmények, köztük egyetemünk is. De nem került-e veszélybe a tudás minősége az elmúlt évtizedek növekvő hallgatói létszámának köszönhetően? Prof. Dr. Dobróka Mihály tudományos és nemzetközi rektorhelyettessel beszélgetve mérlegre tettük ezt is.






- Lehetséges-e a magas szintű tudományt tömegeknek oktatni?

- Az tény, hogy az elmúlt ötven évben megnégyszereződött a felsőoktatásban résztvevők száma, ami óhatatlanul azt eredményezi, hogy szerényebb képességű hallgatók is bekerülnek a képzésbe. Bár sokan keseregnek, hogy a diploma így tömegcikké válik, ezzel szembe kell nézni. A társadalom számára érték, ha minél több fiatal részesül felsőfokú képzésben. A bolognai rendszernek éppen az az előnye, hogy akiknek gyengébb a teljesítményük, azok is kapnak diplomát a 3 éves alapképzés után, amellyel elhelyezkedhetnek a gazdaságban. Míg azok, akik mélyebb tudással rendelkeznek, mester-, illetve doktori képzésben tanulhatnak tovább. Egyetemi oktatóink minősítettsége jó, és a tehetséges hallgatók sincsenek kevesebben, mint korábban. Tehát az egyetemnek változatlanul megmaradt az a szerepe, hogy az ország tudományos utánpótlását kinevelje - ezt a PhD-képzésen keresztül teljesíti is.

- Hogyan bontakoztathatják ki tehetségüket a tudományos pálya iránt érdeklődő hallgatók?

- Egyetemünk egyre nagyobb figyelmet fordít a minőségi képzésre. Ennek látható jelei a tudományos diákkörök, a tehetséggondozó programok, a tudományos műhelyek és a doktori iskolák tevékenységei. A bolognai rendszerhez alkalmazkodva megújítjuk a tudományos diákköri (TDK) munkát. A kétszintű képzést figyelembe véve, a BSc-s hallgatóknak az országban elsőként tudományos diákköri versenyt (TDV) hirdettünk, hogy minél korábban betekinthessenek a tudomány világába. Innen szinte egyenes út vezet a TDK, majd a doktori képzés felé. Szintén új lehetőség a hallgatók számára a szakkollégiumi munkához való csatlakozás. Ezekben az önképzőkörökben a diákok különböző tudományterülethez kapcsolódó ismereteket sajátíthatnak el, illetve neves oktatók előadásait hallgathatják.

Esélyért Díj átadása

2011-07-26

Esélyért Díj - a támogató kéz szimbóluma

Első alkalommal adták át az Esélyért Díjat egyetemünkön. Az elismerés azon hallgatók legjobbjait - és velük konzulensüket - illeti évente egyszer, akik tudományos diákköri dolgozatukat az esélyegyenlőség témakörében készítették.

 





Az egyetem hallgatói és konzulenseik kiemelkedő eredményeket mutattak fel a tudományos diákköri tevékenység most lezáruló szakaszában - ezt hivatott összefoglalni és elismerni a záró ülés február 10-én.

A szegénység és a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem támogatása, a hallgatók és konzulenseik megnyerése a szolidaritás gondolatának - ezeket az értékeket szeretné erősíteni az egyetem Tudományos Diákköri Tanácsa (TDT) a TDK alapelveinek figyelembevételével.

A TDT ennek jegyében alapította 2010-ben az Esélyért Díjat a Miskolci Nőknek Is Esélyt Alapítvány szakmai támogatásával olyan hallgatók és témavezetőik elismerésére, akik esélyegyenlőséggel kapcsolatos témában készítették dolgozatukat, vagy a dolgozat készítője esélyegyenlőségi politika értelmében két nagy szegmenshez, a fogyatékkal élőkhöz, valamint az etnikai alapon diszkrimináltakhoz tartozik. A díj emlékérme ennek jegyében a kézfogás motívumát jeleníti meg - a hallgatók tudományos munkáját támogató konzulens és a társadalom segítségnyújtását s annak jelentőségét. Az Esélyért Díj emlékérme Tóth Sándor Munkácsi-díjas szobrászművész alkotása. A díj alapítását "A tudományos utánpótlás-nevelés és a műszaki, informatikai életpálya elismertségének növelése a Miskolci Egyetem stratégiai céljaival összhangban" (TÁMOP-4.2.3-08/1-2008-0007) projekt támogatta.

Az első alkalommal átadott Esélyért Díjat Vatamány Bella, a Gazdaságtudományi Kar harmadik évfolyamos, gazdálkodás és menedzsment szakos hallgatója a Nők munkaerő-piaci helyzetképe - "Nő vagy - légy meghatározó!" című dolgozatával, illetve konzulense, Lukács Edit egyetemi adjunktus nyerte.

A 2010-2011. évi Tudományos Diákköri Konferencia záró tanácsülésén átadták a Kiváló konzulensi oklevelet is, melyet dr. Olajos István, dr. Varga Zoltán, dr. Dobos Csilla, dr. Biczó Gábor, Csiszárik Miklós, dr. Varga Beatrix, dr. Kundrák János, dr. Nándori Frigyes, dr. Póliska Csaba, dr. Mucsi Gábor, dr. Fabinyi Erzsébet, dr. Kiss-Tóth Emőke, valamint Sándor Zsuzsa vehetett át.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Fotó: Mocsári László

 

Cikk az Esélyért Díj átadásáról (MERT)

2011-07-26
Konzulens és hallgató az Esélyért Díjról

  

"... a tanár nem ellenfél, hanem mentor, segítő."

Korábbi számunkban hírt adtunk arról, hogy első alkalommal adták át egyetemünkön az Esélyért Díjat a Tudományos Diákköri Konferencia (TDK) záró tanácsülésén. A két díjazottal, Lukács Edit egyetemi adjunktussal és Vatamány Bella harmadéves közgazdász hallgatóval beszélgettünk.

 

- Hogyan alakult ki konzulens-diák munkakapcsolatuk?

Lukács Edit - Bellát már elsőéves korában tanítottam, és azonnal feltűnt, hogy az átlagosnál aktívabb, értelmesebb. Úgy véltem, érdemes foglalkozni vele. Bár akkor semmi egyebet nem csináltam, csak információkat adtam a lehetőségekről, ő pedig maximálisan élt velük.

A gazdálkodás és menedzsment szakos hallgató már középiskolás kora óta tudatosan készült versenyekre, megmérettetésekre. Mindig komoly elhatározottsággal ragadta meg az alkalmakat, hogy építse jövőjét.

- Hogy kerültél az esélyegyenlőség témaköre felé?

Vatamány Bella - A konzulensem révén. Már első évben országos esettanulmányi versenyen vettem részt, ahol megosztott első helyezett lettem. Edittől nagyon nagy lendületet kaptam. Második éven már rögtön indultam a TDK-n ebben a témakörben.

- Mennyi energia van egy hallgató mentorálásában?

L. E. - Sok idő és odafigyelés, ez a titok, de Bella jó alany. Nem kell külön vezetni. Az én szerepem a téma felvetése volt és a kezdeti segítségek megadása. Törekszem arra, hogy a hallgatóknak ne kelljen egyedül megküzdenie a szakirodalmakkal és egyéb terhekkel. Ezt azonban úgy fogom fel, hogy a díj, az elismerés, a siker nem az én érdemem, hanem az övéké. Bella úgy érzi konzulense nem csak tudományos, de lelki támogatója is. Sokat köszönhet neki, de szerinte nemcsak információt kapott, hanem a kapcsolatrendszer kiépítésében is gyakorlatot szerzett azzal, hogy konferenciákon és számos, rangos eseményeken vehetett részt.

- Ismerkedjünk meg kicsit közelebbről a díjnyertes munkáddal. Mi az újszerűsége ennek a dolgozatnak?

V. B. - Ez volt a második TDK-m ebben a témában("Nő vagy - légy meghatározó!"), 280-300 fős mintavételben végeztem megyei kutatást, összehasonlítva az előző, 2008-as TDK-mban szereplő adatokkal, hiszen azóta a gazdasági válság hatása kiérződik az adatokon. Kevés a nő a vezetésben. A munkaerő-piaci viszonyok szerint azóta még több a munkanélküli és még kevesebb a vezető nő. A vállalkozó nők aránya pedig egyre kevesebb.

Lukács Edit és Vatamány Bella egyet­értenek abban, hogy ez a dolgozat és eleve ez a tudatos magatartás felhívja a hallgatótársak figyelmét arra, hogy kellő szenzibilitással és kitartó tanulással meg lehet alapozni a biztos jövőt, és akár az egyetemi évek alatt jó ötlet lehet elindítani egy karriert vagy vállalkozást is.

- Konzulensként hogyan lehet észrevenni egy hallgatóban a lehetőségeket?

L. E. - Nagyon nehéz, mert egy fél év alatt 1000-1500 hallgatót tanítok. Nyitott vagyok, igyekszem meglátni a bennük rejlő képességeket. Fontosnak tartom, hogy a személyes kapcsolat meglegyen. Nagyon sok hallgatónak tudom a nevét, törekszem minél többüket ismerni. Most is hét egyetemista jutott tovább az OTDK-ra a vezetésemmel. Akkor jó ez a tanár-diák kapcsolat, ha a diák elhiszi, hogy a tanár nem ellenfél, hanem mentor, segítő. A megszerzett tudás, a helyezések, a díjak a hallgatók érdemei, és én nagyon büszke vagyok rájuk.

Berkes Tímea Kinga.
Fotó: Paulisinecz Éva.